Sabaton – The Great Tour, avagy az idei év első tökéletesre sikeredett nagy bulija a Budapest Arénában!

Sabaton – The Great Tour, avagy az idei év első tökéletesre sikeredett nagy bulija a Budapest Arénában!

Sabaton – Apocalyptica – Amaranthe koncertek – a Papp László Budapest Sportarénában jártunk – koncertbeszámoló

(The Great Tour 2020 – Sabaton, Apocalyptica, Amaranthe 2020.01.22. Papp László Budapest Sportaréna)

 

Skandinávia jelenleg a metal zene fellegvárának számít. Sorra kerülnek ki a jobbnál jobb zenekarok Svédországból, Finnországból vagy Norvégiából. Hogy mi lehet az oka ennek, arról sokat lehetne beszélni, de az tény, hogy ezzel a metal műfaj szerelmesei csak jól járnak.

 

 

A svéd Sabaton, jelenleg az egyik legnépszerűbb, legmodernebb metal bandának számít a színtéren és rendszeres vendég Magyarországon. Az Amaranthe és az Apocalyptica kíséretében indították el a „The Great Tour” nevű turnéjukat, ami nem mellesleg az aktuális sorlemezük, a The Great War bemutatásául is szolgál.

A Sabaton már sok helyen lépett fel nálunk és mivel a magyar közönség is fogékony a zenéjükre, a koncertjeik pedig mindig garantálják a tökéletes szórakozást a közönségük egyre nő és nő. Most először jutottak el odáig, hogy a Budapest Arénába léphettek fel és rögtön elsőre teltházat sikerült összehozniuk. Igaz, hogy a színpadot elforgatták, ami így kevesebb nézőt jelent, de a zenekar népszerűségének erősödése Magyarországon megkérdőjelezhetetlen.

 

 

Az estét az Amaranthe nyitotta. Ők is svédek, mint a Sabaton, 2008-ban alakultak és már túl vannak 5 nagylemezen, de bevallom még sosem láttam őket. Sőt nem is hallottam róluk. Ezzel azt hiszem, hogy kisebbségben voltam a nézőtéren, mert az emberek az elejétől a végéig önfeledten énekelték a dalaikat. A csapat igazi különlegessége, hogy három frontemberrel rendelkeznek. Hát nem bízzák a véletlenre, hogy az embernek tetszik-e az énekes hangja. 🙂 Van egy énekesnőjük, a  gyönyörű hangú Ellyze Rydről, aki mellesleg jó eséllyel indulhatna egy olyan versenyen is, ahol az dől el, hogy ki a világ legszexisebb combú vokalistája. A két férfi énekes közül az egyikük a hörgős témákat adja elő, a másik pedig a tiszta énekdallamokat hozza. Nem mondom, hogy ez a három énekes felállás nagyon megfogott, de mindenképp eredeti ötlet.

 

 

A zenéjüket ők maguk dance-rocknak vagy melódikus metálnak titulálják. Van benne igazság. Egyébként az előadásuk energikus, a frontemberek mind jól énekelnek. Az énektémák még akkor is nagyon jól ki voltak dolgozva, amikor egyszerre mind a három hang megszólalt. A dalok dallamvilágában viszont visszaköszönnek olyan elemek, amiknek őszintén nem annyira örültem, többször volt olyan érzésem, mintha a 90-es valamelyik euro-dance techno csapatának valamelyik refrénét hallottam volna.

Az Amaranthe-nek a színpadon meg kellett küzdenie a Sabaton már felállított díszleteivel, ami egy kicsit elvett a komfort érzetükből (hisz nem lehet könnyű megmászni a színpad szélére felállított emelvényt extra magas sarkú csizmában), de amúgy az egész előadás nagyszerű és pörgő volt. Kb 40 perc elteltével elköszöntek és következhetett a finn Apocalyptica.

 

 

A finneket nagyon-nagyon régen láttam utoljára élőben. Akkor még csak a négy cselló volt a színpadon és szinte csak Metallica átdolgozásokat játszottak. A kép jelentősen változott azóta. Most a negyedik csellóst egy dobos váltotta fel, aki szinte a koncert elejétől a végéig a színpadon volt, a Metallica dalokból 2 maradt hírmondónak, bekerültek más zenekarok átdolgozásai és leginkább a saját dalok kerültek előtérbe.

A csellók egyébként nagyon szépen voltak hangosítva, de én valahogy  a dobkísérettel nem tudtam kibékülni. Vagy nagyon hangosra volt keverve a dob, vagy egyszerűen az ötlet nem jó. Jobban szerettem őket, amikor a négy cselló hangja szólalt csak meg.

 

 

A blokkjuk közepén újra a színpadra jött Ellyze az Amarantheből és két dal erejéig már nemcsak dobok és csellókat hallgathattunk, hanem az ő énekét is. Az Seemann és az I don’t care című dalokat adták együtt elő. Ebből az előbbi egy Rammstein feldolgozás. Mindkettő nagyon jól sikerült, bár szerintem Ellyze nem hallhatta magát tökéletesen, mert itt azért be-becsúsztak hamis hangok, az Aramanthe koncert közben egyáltalán nem lehetett ilyet hallani.

 

 

A koncert csúcspontját a végére hagyott két Metallica feldolgozás, a Seek and Destroy és a Nothing Else Matters jelentette. E kettő között még előadták Grieg halhatatlan „A hegyi király csarnokában” című művének feldolgozását is. Ez utóbbit az „ős death metalnak” titulálták.

A koncert meglepően rövid volt, de ennek oka később kiderült a Sabaton koncert alatt.

 

 

Elérkeztünk az este fő fellépőjéhez, a svéd Sabatonhoz. Pontosan 9 óra 15-kor bele is kezdtek az első Arénás bulijukba. Már említettem, hogy ahányszor járnak Magyarországon, annyiszor egyre több embert vonz a fellépésük. Most is borzasztóan lelkes közönség várta őket; az összes dalt végigénekelte szinte mindenki.

 

 

Mint már korábban írtam a mostani turné a The Great War című album bemutatására szolgál. Le sem lehet tagadni, hogy a zenekar kedvenc témája a háború. Erről szólnak a dalok és a színpadkép is ennek fényében lett kialakítva. Egy első világháborús bunker került az Aréna közepére, szögesdrótokkal, homokzsákokkal sőt a későbbiekben egy szintetizátor állvánnyá alakított Fokker Dr1-es repülő első részével (ez az a legendás háromszárnyú repülőgép, amin a nem kevésbé legendás Vörös Báró repült a világháborúban). A pirotechnikát sem sajnálták, a koncert elejétől a végéig folyamatosan tűzcsóvák és különböző színű, szagú rakéták fénye, füstje, hője töltötte be az Arénát.

 

 

A színpadkép tehát nem szenvedett ötlethiányban, a megvalósítás nagyon-nagyon rendben volt. De zenekar is kell ahhoz, hogy mindezt megtöltse élettel. Ahogy korábban írtam, a két elő zenekar inkább megszenvedte a magasított emelvényt a színpad szélén, de a Sabaton – elsősorban frontember, Joakim Broden jóvoltából – valósággal lubickolt a díszletek között. Az este hangulatát már rögtön az első egy-két dal utána megalapozta az, hogy a közönség elkezdte skandálni a pálinka szót. Broden pedig rögtön vette a lapot. Nagyon szimpatikusan és közvetlenül beszélt a dalok közti szünetekben, elmesélte, hogy mire emlékszik a korábbi magyar koncertekből, valamint, hogy a pálinka az az ital, ami a másnaposság szempontjából a legrosszabb. A koncert későbbi része alatt kerítettek is neki egy pohárral, amit jól meg is húzott, elismeréssel vegyes káromkodással jelezve, hogy az ital nem volt gyenge.

 

 

A koncert egyébként a Ghost Divisionnal kezdődött, majd az új album címadó dalával folytatódott.

A hangzás és a hangerő tökéletes volt. A dalok a lehető legjobb minőségben szólaltak meg, talán túl tökéletesen is. Nagyon sok olyan szólam szólt, amit nem a színpadon játszott valaki. A monumentális szintetizátor részek és a vokálok nagy része is előre fel volt játszva, ami egyrészt hibátlan és monumentális hangzást eredményez, másrészt nem értem, hogy miért nem adnak hozzá még egy embert a turnézó csapathoz, aki ott is van velük a színpadon. Sok zenekar használ ilyen előre feljátszott sávokat, de ha ennyire jellemző szólamok nem élőben szólalnak meg, az furcsa.

 

 

A koncert közepén aztán választ kaptunk arra a kérdésre, hogy miért is volt az Apocalyptica blokkja annyira rövid. A finn csellósok is csatlakoztak az Angels Calling című dalnál a Sabatonhoz, majd még további 5 dal idejére maradtak. A csellókkal kibővített hangzás már tényleg nem lehet mondani, mint, hogy monumentális. A koncertnek ez a szakasza volt talán az egész este csúcspontja.

 

 

Pontosan 11 órakor végül véget ért a koncert, de még a meghajlásra is maradt egy kis meglepetés. Egy óriási magyar zászlót lengetek, örömet szerezve ezzel mindenkinek.

A Sabaton azt hiszem, hogy mondhatjuk, hogy újabb csatát nyert. Ha legközelebb jönnek az Arénába, már valószínűleg nem kell a színpadot elforgatva elhelyezni, meg fogják tölteni az egész csarnokot!

 

Sabaton setlist:

Ghost Division

Great War

Attack Of The Dead Men

Seven Pillars If Wosdom

Lost Battalion

The Red Baron

The Last Stand

82nd All The Way

Night Witches

Angels Calling

Fields Of Verdun

Price Of Mile

Lion From The North

Carolus Rex

Primo Victoria

Bismarck

Swedsh Pagans

To Hell And Back

 

 

B.T.

 

Még több fotó:

Apocalyptica

Sabaton

Amaranthe

 

https://www.sabaton.net/

https://www.apocalyptica.com/

http://amaranthe.se/the-band

https://hammerworld.hu/

https://www.facebook.com/koncert.lap.hu/

https://www.facebook.com/akikszeretikarockzenet/

 

 

 

 

 

 

Sabaton | Official Website